Mannen uit het leger... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charmy en Floor van Heel & Otten - WaarBenJij.nu Mannen uit het leger... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charmy en Floor van Heel & Otten - WaarBenJij.nu

Mannen uit het leger...

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Charmy en Floor

26 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee bakra's!
Fawaka? :D

Een weekje verder en weer heel veel te vertellen..

Na de ge-wel-di-ge overwinning van Ajax op PSV (Sorry Char!) zijn we naar de Sinterklaas intocht geweest in de Hermitage Mall. Sinterklaas wordt hier niet zo groots gevierd als in Nederland. Vol verwachting waren we met bijna het hele huis heen gegaan. En hoe kan het ook anders... De lichte geteinte Sinterklaas was te laat! Hij had een baard wat bijna niet te onderscheiden was van de actiewatten van het Kruidvat en de pietjes waren in verschillende kleuren geschminkt! Er was ook een brassband!! Het was dus erg leuk om het gezien te hebben. We hebben trouwens ook redelijk veel korte filmpjes gemaakt van alles, maar die kunnen we hier allemaal niet op zetten...
Na weer even rustig aan gedaan te hebben thuis, zijn we gaan eten bij het Pannekoeken en Poffertjescafe.
Dan denk je die nacht lekker te gaan dromen over Sinterklaas. Mooi niet! Ik hoorde op een gegeven moment geluiden op de gang, dus ik ging kijken. Stond Charmy daar met paraplu in haar hand, Myrthe met een schaar en Saskia met een deobus. Bleek Myrthe wat gehoord te hebben bij de voordeur en daarna heeft ze een pijp horen vallen..... Nou, een inbreker hoeft het dus totaal niet proberen bij ons! :D Uiteindelijk hebben we niks meer gehoord of gezien.

Afgelopen woensdag zijn we met het hele huis naar een top wedstrijd geweest in Andre Kamperveen stadion. De WK-kwalificatiewedstrijd Suriname tegen Haiti!! Ze waren allebei sowieso al uitgeschakeld. De tribune was lang niet gevuld en we dachten dat de Surinamers er wel een feestje van zouden bouwen. Maar waarschijnlijk was het zo rustig omdat de wedstrijd al om 17.00 begon. Tijdens de gelijkmaker van de Haitianen (? het zou ook heel goed haitiezen of haitionen kunnen zijn) ging het aan de andere tribune er heel wat feestiger aan toe! Dansen, juichen en zingen!
Het was zeker leuk om weer een keer een voetbalwedstrijd te kijken.. Het niveau viel ietwat tegen, maar Dem zou een leuke oefenwedstrijd tegen ze kunnen spelen. Uiteindelijk is het 1-1 geworden. Na de wedstrijd zijn we gaan snacken bij Frietpunt.nl. Daar kun je letterlijk kaassoufles, kroketten, frikandellen, etc. krijgen!
De volgende dag het sportnieuws op televisie gekeken en raad eens wie er 2x volop in beeld waren? WIJ :D
"Ook stagiaires waren aanwezig in het stadion."

De 2 Pietjes in huis zijn ook weer langs geweest. Char en ik hadden voor iedereen een rijmpje van 2 regels gemaakt met pepernoten erbij. Hilarisch! Alleen het bedenken was al leuk.... En uiteraard waren Charmy en ik alleen erg lief en braaf geweest! ;)

Aangezien we anderhalve week geleden met de oudere kinderen van Campagne hebben gebowld, gingen we afgelopen vrijdagmiddag met de jongsten naar de speeltuin. De gereserveerde bus was uiteindelijk anderhalf uur te laat (Verbazingwekkend he?), maar gelukkig zijn we wel gewoon gegaan. De kinderen konden zich weer helemaal even uitleven en Charmy ook, die heeft zelfs haar lenige 'brug'kunsten vertoond!

Zaterdag was het voor het eerst de hele dag slecht weer! Regen, regen en nog eens regen.. Evengoed blijft het boven de 30 graden, dus de korte broeken en hemden blijven aan. We zijn 's middags met Semmy en Myrthe naar de Maretraite Mall geweest aan de andere kant van de stad. We hadden gehoopt dat we daar konden shoppen, maar er was vooral veel leegstand. Dus we hebben daar nog laat geluncht en daarn naar huis gegaan. Ze zijn hier trouwens heel erg van de 'markt'kleding! Dus mama's.. we willen bij thuiskomst heel graag shoppen! :D
's Avonds zijn we met z'n 4en uiteten geweest bij 'The Garden of Eden'. Een thaais restaurant, ontzettend mooi! En de service was ook echt over de top. Zelfs je tas kreeg een persoonlijk krukje. Nadat we gegeten hadden, gingen we buiten wachten op een taxi. En wat doe je als je in een jolige bui bent? Uiteraard... 'Schipper mag ik over varen?'!! De bewaker van het restaurant vroeg zich echt af waar we mee bezig waren, terwijl de gekste dingen bedacht werden. :D
's Avonds zijn we met z'n 4en na de Zsa Zsa Zsu geweest, want de rest is op trip. Charmy en ik hebben de avond van ons leven gehad. Er was een groep van ongeveer 30 korps mariniers uit Nederland aanwezig. Ik dacht dat de mannen uit het leger altijd echte mannen waren. Deze korps-mariniers herinnerden ons er onder andere weer even aan hoe de mannen in Nederland dansen. Ze liepen nog net niet de polonaise terwijl er kontschuddende muziek op stond. Lomp? Welnee, viel reuze mee! We hebben echt gelachen. Alleen wel een beetje jammer dat we zo'n leuke avond met bakramannen, terwijl we in Suriname zitten. :D

Zondag was overduidelijk een 'brakdag'. We hebben niks gedaan en 2 films gekeken op Semmy haar laptop.

Maandagavond zijn we naar housefeestje 'Lustig' geweest in Blue Bell Ballroom in Leonsberg, even buiten Paramaribo. Aangezien het gister, dinsdag, onafhandelijkheidsdag was, zijn er maandagavond overal al feestjes geweest. Het was leuk! Ein-de-lijk weer eens een housefeestje met onder andere 2 Nederlandse DJ's, Hardwell & Vato Gonzalez! Zelfs de Surinamers gingen er op los... :D:D Ondanks dat het snikheet was, was het echt onwijs leuk. We gingen bijna als een van de laatsten naar huis, rond een uur of 6 lagen we in bed.

En om 9.00 stonden we al weer op het onafhankelijksheidsplein! 25 november is een groot feest in Suriname, namelijk Srefidensi. Suriname is dit jaar namelijk 33 jaar onafhankelijk. 's Morgens waren er door het leger al 21 schoten gelost, maar die konden we bij ons thuis niet horen. Om 9.00 was er het officiele gedeelte van de dag. Verschillende troepen van het leger marcheerden door de Henk Arronstraat naar het onafhankelijkheidsplein. Er zat ook een peleton van Fransen tussen en ook tatadada, onze eigen Bakramannen, van de Zsa Zsa Zsu! We hadden ze die avond ervoor ook tot laat bij Lustig gezien, dus ze liepen er lekker fris bij. Het was erg heet en het duurde lang voordat er weer iets gebeurde. Op een gegeven moment zijn we ook maar naar huis gegaan om bij te slapen. Rond 16.00 zijn we weer terug naar de stad gegaan. Langs de vele kramen gelopen, een brassband horen spelen, door de Palmentuin gelopen, nog wat souvenirs gekocht en capoeira bekeken. Daarna gingen we een hapje eten en drinken bij 't Vat met Mythe, Semmy, Tim en 2 meiden van Zus & Zo. Rond 23.00 was het wel mooi geweest en zijn we naar huis gegaan. Daar was onze nieuwe huisgenoot voor een week, Michael. Een aardige Surinaamse man die in Heerhugowaard woont. Hij werkt bij de Doggershoek en hij blijkt ook SPH te doen bij InHolland Alkmaar. Erg vervelend om het weer over school te hebben, maar ook erg grappig om er achter te komen dat we een aantal gezamelijke docenten hebben! We waren dus een klein momentje weer even back to basic. Na 3x geknipperd te hebben met onze ogen, bleek toch dat we nog heerlijk in Suriname zaten. :D
Vanavond gaat Michael Surinaams voor ons koken, omdat huisgenootje Maaike zaterdag vertrekt en het dus voor ons haar afscheidsetentje is....

Morgen gaan we dus op een 5daagse trip in het binnenland naar Blanche Marie!! Maandagavond komen we weer terug.

Kim & Lisa! Onwijs veel plezier in Aussi... Geniet er vooral van! We kunnen zaterdag helaas niet bellen, omdat we daar geen bereik hebben. Geef af en toe een teken van leven en kijk uit voor enge aborigonals!
Tot over een paar maandjes.... :(

xx Charmy en Floor

• 26 November 2008 - 18:52

Miep:

Na de ge-wel-di-ge overwinning van AZ op Ajax (sorry Floor:P) haha.Veel plezier in het binnenland! X miep

• 26 November 2008 - 19:10

Lidy:

Hoi Floor
    wat maak je toch leuke dingen mee.Ik ben er gewoon jaloers op .
    veel plezier straks op de vijf daagse trip en geniet straks van de zon zee en
    strand vakantie op het andere eiland.
    kus lidy

• 26 November 2008 - 20:47

KLim:

Hee doebers!!

Heerlijke verhalen, en wat zijn jullie stinkend bruin.. Arrgh..

Ik heb in de week van 15 dec. mn eindgesprek, oh mien god.. Dat wordt wat.. Nouu ik ga mn schoen zetten, geniet nog daar he..

Dikke kussen kLim

• 27 November 2008 - 07:55

Anja:

Hallo meiden wat zal ik zeggen het ziet er weer geweldig uit en wat zijn jullie bruin zeg .Veel plezier nog. Groetjes :Fam. de.vrij

• 27 November 2008 - 08:49

Bianc:

Nou idd mams!
    Wat zien ze er bruin en goed uit zeg! :D
    Ben helemaal jaloers..
    Het regent hier weer is, en ben mijn kleurtje alweer helemaal kwijt..
    Meiden wat een mooi verhaal weer, en wat zijn de foto's weer super!
    En die kindjes, wat zijn ze om op te eten.
    Net als die pepernootjes op foto.
    Die hebben ze hier in Aussie niet!

Have a lot of fun met jullie 5daagse trip in Blanche Marie.

Geniet, dan doen wij dat ook!

Dikke kussen & Lobi joe..

• 27 November 2008 - 09:01

Br&da:

Haii meis,

Haha en nog steeds vraag ik me af of jullie nog wel wat doen in huize Campagne ;)
    maar ik hoorde al iets over een planning..dus jullie zijn vast druk bezig.

Veel plezier met jullie tour..wij zullen D2 ff in de pan hakken vanavond.

Dikke kus

Leuke verhalen weer :-).
    Tot snel meissie!!!
    Heel veel plezier nog!!

Kuss

P.S. je hebt wel een leuke 90's now gemist, dus wanneer je terug bent moeten we snel weer de schade inhalen '-).

• 27 November 2008 - 11:28

Janna:

en nog een leuke bosneger opgedoken trouwens?????

• 27 November 2008 - 16:29

Joseee:

Meisjes.. Klinkt weer behoorlijk goed zeg, word er nog wel es gewerkt ;)
    Feestje gister bij Lies en Kim was gezellig, echt leuk dat jullie belde!!

Maar helemaal in love op de mannen uit het leger dus, Nice baby!!
    Spreek jullie laterrrr.. Veel plezier op jullie tocht, Xx

• 28 November 2008 - 12:44

Lesley:

Have fun in de boes, boes!!! Xx

• 28 November 2008 - 20:00

Mama San:

Hoi Charmy en Floor,

Wat zien jullie er heerlijk uit en wat beleven jullie veel. Hier is het mistig, morgen gaan we gezellig een dagje naar Sanne (op strooptocht voor Sinterklaas )

Groetjes

ria

• 29 November 2008 - 16:10

Papa Leo:

Sint zat de bedenken wat hij Charmy wilde schenken. Een hangmat die past tussen de bomen of een aapje zo uit de bomen. Zonnebrandcreme om mee te smeren om je tegen de zon te verweren. Het gaat jullie goed, dat is te zien, veel geluk en hou het clean.
    groeten Sint en Piet

• 30 November 2008 - 00:54

Ineke:

Zo dames weer eens een berichtje van een oude tante van Floor, het is hier nu 01.45 zaterdag nacht, 4 uur zitten kijken naar de 12 uur durende marathon van Paul de Leeuw, zou het graag afkijken maar de oude ledenmaten laten mij in de steek, maar zo te zien en te lezen, is bij jullie alles nog soepel, nog een gezellige tijd in dat verre Suriname en veel groeten vanuit een vriezerig Nederland, dag dag

• 30 November 2008 - 23:09

Benny:

Leuke verhalen Floor. Ben wel benieuwd wat jij in een Thaais restaurant eet.Kan je moeder niet even overkomen als "echte Zwarte Piet"?

Groeten uit Zutphen

• 01 December 2008 - 12:15

Leonie:

het laatste avondje char ;) hahaha!!
    Vond het leuk dat jullie belde on my birthday :) waren jullie er toch nog beetje bij!!

Hoe was blanch marie?? geniet van jullie laatste weekje in suriname!! sluit het goed af! je gaat het nog missen als je hier weer in de kou bent! zonder enige nieuwe dingen..
    stiekem mis ik jullie wel ;) dag meissies!!

xxx

• 01 December 2008 - 12:28

Annette:

Wel een beetje laat je bericht gelezen, maar het was weer erg leuk. De foto's zijn ook super. Jullie vermaken je goed en zijn toch aardig aan het feesten!
    Jullie zijn nu nog met je 5-daagse trip en zullen weer het nodige meemaken.
    Groeten uit ons grijze, saaie, natte en koude kikkerlandje,
    Annette

• 02 December 2008 - 13:39

Nadine:

Ik ben zooo jarloers!! Wil ook met 30 korps mariniers de polonaise lopen ;) en wat geweldig dat Vato Gonzalez er was! Geniet er van meiden! Kus

• 02 December 2008 - 19:17

Jolanda:

Hoi, meiden de tijd gaat snel! Zondag al naar Curacao en dan al over 2 weken naar huis ;). Geniet er nog flink van want het leventje hier wordt weer heel gewoon!
    Vergeet niet nog naar Blauwgrond te gaan om lekker te smikkelen. Ik weet dat jullie het daar ook weer echt druk hebben en vooral nu aan het eind wil je nog vanalles doen natuurlijk.
    Ik hoop dat de afscheidsfeestjes gezellig worden!! Dikke kus mamma Jolanda

• 04 December 2008 - 20:06

Marink:

He Floris,
    Ik zeg je heel eerlijk dat ik niet al je verhalen heb gelezen (druk druk druk) maar moet wel regelmatig aan je denken en ben zo benieuwd naar je verhalen.... geniet er nog van en tot snel. We missen je achter de balie dus je kan aan de bak als je terug komt.
    liefs Marinka

• 05 December 2008 - 03:13

Bianc :

LIEVERDS!!! :D

Hoe was jullie trip naar Blanche Marie? Hebben jullie het overleefd?
    Straks lekker nagenieten op Curacao van jullie indrukwekkende tijd in Parimaribo! Ja dat hebben jullie verdiend..

Meiden, geniet nog even van het leventje daar!
    Idd veel plezier met de laatste feestjes en partijtjes..

Char, liefste! Ik wacht je belletje zondagochtend af. Kirs en ik zijn uit elkaar, dus die is niet meer bij mij..

Wat gaat de tijd toch snel he.. ongelovelijk!
    GENIET EN GA LOS NU HET NOG KAN, haha!

Nou dag meissies,

Ik zal jullie missen :(

kus Wok

• 05 December 2008 - 21:57

De Neeftjes:

Hoi grote nicht van ons,
    Nou het was een leuk avondje hier in Nederland,
    veel plezier daar op het mooie eiland. Niet te bruin worden hoor!! Want dan herkennen wij je niet meer! Ga je ook nog een keer Surinaams voor ons koken, want dat kan jij heel goed. Houdoe...

De Neeftjes.
    P.S. Renate is ook lid geworden van die geweldige club: Odin Volleybal:P

• 07 December 2008 - 08:41

Kirsty:

Heeey meiden!
    Geniet van jullie laatste weekje daar.. Hier is het heeel koud en het sneeuwt steeds, dus kleed je goed aan als jullie in het vliegtuig naar Nederland stappen... Veel plezier nog jullie laatste weekje! Xx

• 09 December 2008 - 02:47

Kirs:

Meiden beetje late reactie op het verhaal! Maar hier ben ik! gave dingen doen jullie allemaal hoor!:)
    En die foto's het ziet er allemaal heerlijk uit! dat huisje enz.. super!
    Ik ben nu in Sydney, baantje gevonden (eerste cafe waar ik binnen stapte) net waarscheinlijk mn 2de baantje gescoord:) Appartement loopt ook. Dus alles komt goed:)
    Echt bizahr dat jullie volgende week al naar huis gaan! Wat is dat snel gegaan, ben blij dat ik nog mag blijven:)

Heel veel plezier deze laatste week!
    Tot snel bels!!

dikke kus