Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charmy en Floor van Heel & Otten - WaarBenJij.nu Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charmy en Floor van Heel & Otten - WaarBenJij.nu

Switi Sranan

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Charmy en Floor

16 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Weer even een teken van leven, want bepaalde mensen thuis begonnen zich zorgen te maken.... Het gaat nog steeds hartstikke goed met ons! De tijd gaat dringen en voordat we het weten, zijn we weer terug in het koude kikkerlandje. Beseffen jullie wel dat er minimaal een temperatuurverschil is van 25 graden? :p

We hebben inmiddels afscheid genomen van kinderhuis Ramoth! Uit de testen is gebleken dat er namelijk geen TBC is bij huize Campagne, dus we konden er na de vrije week meteen aan de slag! Straks komt daar een uitgebreider stuk over...
Voor het afscheid van Ramoth hebben we een fotocollage gemaakt van de kinderen. Moeder Joke kan er trots op zijn dat we zo crea bezig geweest zijn. We hadden ook spekjes en koekjes mee genomen. Het was wel een beetje raar afscheid. En volgens mij hadden de zusters in hun hoofd dat we gewoon terug zouden komen, maar helaas!! Diezelfde avond zijn we met het hele huis op de foto geweest in Surinaamse klederdracht. Zo leuk!! Het was de laatste avond met z'n allen, omdat Petra de volgende dag zou vertrekken naar Nederland. (Een leuk weetje: Petra was op de laatste dag koortsachtig en thuis bleek dat ze ook dengue opgelopen heeft.)
Daarna zijn we met z'n allen een hapje wezen eten bij het Pannenkoek en Poffertjescafe. Uiteindelijk zijn we op de bowlingbaan van Zsa Zsa Zsu beland. Toch nog 'sporten'! ;)

De dagen daarna hebben we ook afscheid genomen van huisgenootjes Manon en Maaike. We hebben gegeten bij Sarina's en bij Queens, een restaurant voor discotheek Starzz.

Even tussendoor... we gaan hier totaal niet veel stappen! Onder andere omdat de muziek niet leuk is en iedereen overal op staat te salsa'en of te schudden met de kont. De muziek komt letterlijk uit de tijd dat we in de brugklas zaten!! Het aantal keer stappen is sowieso nog op 1 hand te tellen, echt waar! Maar misschien is het ook wel eens goed. Onze levers kunnen hier volledig herstellen! :D Ik kijk alleen stiekem wel weer uit naar een glaasje Spatlese.

Vorige week zondag zijn we naar 'White Beach' geweest. Geen idee wat we ons ervan moesten voorstellen. We hadden namelijk al snel door dat onze begrippen lang niet altijd overeenkomen met de Surinaamse. Huisgenootje Saskia had een taxi geregeld voor 100 SRD, dus 25 SRD per persoon. Omgerekend is dat ongeveer 7euro voor een taxirit heen en terug van totaal 2 uur!! White Beach bleek een aangelegd 'wit' strandje te zijn aan de Surinamerivier. Kortom; bruin water. Het was wel relaxed, aangezien we die avond ervoor waren wezen stappen in de Zsa Zsa Zsu. Het was snikheet. Later ging het keihard regenen en onweren. Charmy en ik hebben toen nog even een balletje overgetrapt. Wat heerlijk die afkoeling! :D Toen de regen bleef aanhouden, zijn we uiteindelijk rond 17.00 weer naar huis gereden.

Nu even een stukje over onze nieuwe werkplek; huize Campagne. Huize Campagne is ooit begonnen met mevrouw Campagne die kinderen opving, waarvan de ouders hun kinderen niet kunnen of willen verzorgen. Inmiddels is mevrouw Campagne 75 jaar en hupppelen er ongeveer 35 kinderen van rond een paar werken tot 17 jaar. Huize Campagne is gratis, dus er worden soms letterlijk kinderen over het hek gedumpt. Er is soms weinig informatie over de achtergrond van de kinderen, maar dat de meeste opvoedingsproblemen hebben, is overduidelijk. Bij huize Campagne is het erg onhygienisch. Er lopen op het erf ook honden, kippen, eenden, een katje en papegaaien rond. Zij poepen waar de kinderen ook spelen. De kinderen zelf plassen er ook regelmatig, omdat de wc gewoon te vies voor woorden is. In iedere slaapkamer, 1 voor de jongens en 1 voor de meisjes, staan 4 stapelbedden. Lang niet genoeg voor alle kinderen, dus ze slapen met z'n 3en of 4en in een bed en bij de jongens slapen ze zelfs op de grond.
Er komt vast nog wel een aparte blog over alleen huize Campagne......

We hebben onze eerste werkweek achter de rug en het bevalt ons beter dan Ramoth! :D We kunnen ons hier veel nuttiger maken. De afstand van ons huis naar Campagne is een stuk kleiner, dus we hebben.... ta ta da da.... een fiets gehuurd! Het is snikheet, maar wel lekker om niet continu alles met de taxi te moeten doen. En hoe harder we fietsen, hoe meer wind we vangen, hoe koeler het wordt. Ze rijden hier trouwens aan de andere kant. En ja hoor, bij het eerste de beste kruispunt, staat Charmy alweer aan de verkeerde kant!!! Dat wordt nog wat... Ze rijden hier soms trouwens letterlijk nog niet eens een meter van je vandaan met 80 km/u!!

Er zijn momenteel ook 11 vrijwilligers bij Campagne, waardoor we in shifts werken. Er is een ochtend-, middag-, en avondshift. Dus je werkt 'maar' een paar uurtjes per dag. Meer dan zat, want op een gegeven moment heb je het gewoon gehad en wil je naar huis (om te douchen). De eerste week hebben we meteen 2 ochtenddiensten gedraaid, wat inhoudt dat we om 6.15 op de fiets moesten zitten!! We hebben ook speciale 'Campagne'kleding, die we meteen in de was doen bij thuiskomst.
Eergisteravond zijn we met de oudsten van Campagne wezen bowlen bij Zsa Zsa Zsu. Dat kon, omdat huisgenootje Suzanne had in Nederland geld opgehaald heeft. Het was echt hartstikke leuk!! :D

Er is in het huis een groot mystery! Zwarte Piet is langsgeweest en heeft bij iedereen een chocoladeletter in de schoen gedaan. Het is het gesprek van de week geweest en over en weer gingen de beschuldigingen!! Iedereen wordt nu verdacht 'kleine Piet' te zijn. Elke verspreking is verdacht.... Uiteindelijk moeten Char en ik er hard om lachen en wijzen wijzelf ook anderen aan, want wij zijn degene die het gedaan hebben! We zijn benieuwd of het ooit uit gaat komen, anders moeten deze Pietjes weer een andere streek uithalen in het huis! ;)

Nog zoiets leuk.. Van de week namen Charmy, Myrthe en ik een taxi naar de stad. Ik zat al voorin en Char wilde achterin instappen. En daar zag ze gewoon een pistool liggen!!! De chauffeur had het door en pakte hem en legde hem in de achterbak. Hij beweerde dat het geen echt pistool was, maar dat hij net veilig kinderen moest vervoeren. Jaja!!

Ook hebben we sinds 3 weken een nieuw en bovendien gezellig huisgenootje erbij. Het is een man uit Slowakije van rond de 35 jaar. Hij praat heel zacht engels en we zien hem amper. Hij is aangekomen met een boot en hij weet eigenlijk niet wat hij wil gaan doen. We denken dat hij veel in zijn kamer zit. 's Morgensvroeg kan hij wel eens voor schrikmomentjes zorgen doordat hij zo stil is! Ondertussen denken we dat het een onderduikende topcrimineel is.... dus we verwachten binnenkort Peter R. de Vries over de vloer.

Een paar dagen geleden is trouwens 'Botty' overleden. Hij staat bij ons verhaal over Gosterie op de foto. Hij is de man achter touroperator 'Bodeco'. Hij was op trip met toeristen naar het binnenland en kreeg een hartstilstand. In het binnenland kun je niet zomaar bellen, dus we weten niet hoe dat gegaan is. Wel weten we dat hij 4 dagen in het binnenland heeft gelegen, dat er een helicopter gestuurd was die te klein was... Wij hebben Botty alleen op Gosterie meegemaakt. Hij had een Nederlands vriendinnetje...

Ongelooflijk maar waar. We hebben vanmorgen om 9.00 Ajax - PSV kunnen kijken!! In ons huis staat een tv, maar die is al kapot zolang wij er zijn. Nadat Myrthe gesmeekt had, kwam huisbaas Rachelle vanmorgen haar eigen tv tijdelijk brengen!!! Gisteravond zijn wij thuis gebleven, maar een aantal huisgenootjes zaten vanmorgen brak voor de tv. Uiteraard erg blij met de 4-1 overwinning, maar Char zit nu zwaar chagrijnig naast me te staren naar het beeldscherm... Ik denk zomaar dat ze de dikke nederlaag nog lang tijdens ons verblijf hier moet aanhoren! :D

Nu zitten we even in het internetcafe en om 17.00 komt Sinterklaas aan!! We hebben geen idee of we een gekleurde Sint kunnen verwachten, maar volgens mij wordt Sinterklaas hier ook helemaal niet gevierd. Misschien is het voor de bakra's (blanken) die hier wonen. Hij komt in de Hermitage Mall, een groot winkelcentrum, vlakbij ons huis. Dus we zijn benieuwd of we lief genoeg zijn geweest dit jaar. Zijn we 17 december nog niet terug? Dan zijn we dus niet mee genomen door een bosneger het binnenland in, maar zijn we waarschijnlijk in een grote zak meegenomen naar Spanje!!!

We hebben trouwens besloten dat we nog een grote trip gaan doen. Het laatste hele weekend in Suriname gaan we naar Blanche Marie. Het is 5 dagen het binnenland in en nu trekken we naar het westen en iets naar het zuiden....

Ons geheugen laat ons hier trouwens echt in de steek. Dit verhaal typen kost moeite om soms de juiste woorden te kunnen vinden. Samen moeten we dan lang nadenken over een simpel woord. Zo raar!

Char gaat nu even foto's bij het verhaal doen en ik ga er nog even wat gebeurtenissen bij schrijven. Dus lees het verhaal straks pas, want hij wordt nog uitgebreider!

Tot over een paar weekjes al! :(

xx
Charmy en Floor

Ps. Charmy is hier stiekem fan geworden van Yes-R! Hele liedjes worden mee gezongen....

• 16 November 2008 - 18:38

Annie:

Hoooi meiden,
    wat een heerlijk verhaal weer! Goed om te horen dat dit weeshuis beter bevalt en dat jullie fietsen! Jaja, je zal het maar verleren...
    Floortje, hoe is het met je dagboek, je placemat en je digitale fotoalbum??? Heb je er veel steun aan in tijden van gemis!? Of heb je ons, familie en het koude kikkerland nog geen moment gemist?
    Heel veel plezier nog he, geniet van de laatste weekjes!!
    Kuss

• 16 November 2008 - 20:50

Br&da:

Hahaha die verhalen allemaal...sta elke keer weer versteld Ottie..wat kan jij ouwehoeren zeg ;)
    Wel superleuk hoor allemaal..jullie vermaken je volgens mij best wel aardig haha.

Nou witte pieten..Fijne sinterklaastijd..good luck mit die arbeit en toch snelllll!!!

Kus Bren

• 16 November 2008 - 21:03

Marjolein Uy:

Heejj Char,
    Klinkt weer super leuk jullie verhaal!!
    Haha, super cool die foto's van het bowlen ook. Dus choco-letters zijn wel verkrijgbaar daar?
    Hier gaat alles zijn gangetje, ben nu 3 weekjes vrij, dus even adem halen en mijn bestuursdingetjes doen.
    Veel plezier daar nog.
    Liefs Marjolein

• 16 November 2008 - 21:41

Marie-José:

Hoi meiden, fijn om weer wat van jullie te horen. We kijken er echt naar uit. We zijn blij dat jullie het zo naar je zin hebben. Geweldig.
    Liefs XXX

• 17 November 2008 - 09:28

Fleurie:

Hee meiden, wat een leuk verhaaltje en foto's. ben blij dat jullie nog leven. succes nog even de laatste weekies en dan alweer naar curacao, relaxed. xx

• 17 November 2008 - 09:49

Lisa:

Chickies!!

Haha wat een heerlijke foto's, vooral die jurken zijn erg leuk! Leuk om weer even te horen hoe het jullie vergaat..! Good luck nog xx

• 17 November 2008 - 11:22

Lesley:

Moeke in een echte moeke jurk!! Dat is er een om te bewaren.. Kan nog wel eens handig zijn.. Haha Xx

Oww en char, Jammer Johhh!!!!! AJAX RULES

• 17 November 2008 - 12:04

Miep:

Geniale foto`s weer bowling babes! Jullie sporten wel veel zeg bowlen, fietsen het wordt nog eens wat! Hehe hier gewoon weer de bus? Veel plezier nog, blij te horen dat jullie nu ondanks de ranzigheid wel op jullie plaats zijn! Dikke kus

• 17 November 2008 - 12:08

9. Assendelft DA2 8 2 0 6 6 11 37 0
    10. Uitgeest (FC) DA2 7 1 0 6 3 6 42 0
    11. Zwanenburg v.v. DA2 8 1 0 7 3 7 31 0

char ben je niet trots op ons ??? :D
    je komt straks terug in een superelftal!!!!!!

verder leuke foto's meiden! en leuk verhaal!

xxx

• 17 November 2008 - 12:08

Miep:

Humm ik had een bericht neergezet en toe liep de site vast. dus nog maar een keer: Geniale foto`s weer bowlingbabes! Blij te horen dat jullie nu meer op jullie plek zijn ondanks (best belangrijk) de ranzigheid! En zo aan het sporten! Bowlen, fietsen, het wordt nog eens wat! Hier zeker weer gewoon met de bus? haha. Geniet nog lekker, wij blijven de verhalen met plezier lezen! XX

• 17 November 2008 - 12:38

• 17 November 2008 - 19:27

Kirsty:

Heeey meiden!
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Wat zien jullie er goed uit in die jurk.. Misschien iets om mee te nemen naar Nederland om het hier "hip" te laten worden?? Wel een uitkomst voor de Decembermaand.. Pepernoten, kerstkransjes, oliebollen... In die jurk zie je er niks van ;) Heeel veel plezier nog xxx

• 17 November 2008 - 19:36

Anja:

Hoi meiden nou weer heel wat mee gemaakt en weer een leuk verhaal de foto's zeggen weer genoeg nou veel plezier nog . Fam .de vrij

• 18 November 2008 - 09:23

Leonie:

wat een heerlijk verhaal weer :D Leuk dat jullie naar blanche marie gaan :D gehele georganiseerde reis of zelf op pad en onderweg gidsen zoeken?
    fotos zijn leukkkk!!
    geniet nog heerlijk, hier missen jullie niets! en ik ga nog even nadenken wat ik nou echt mis uit suri :P haha

xxx

• 21 November 2008 - 01:39

Biebs:

Crea bea's! :D
    Wat hebben jullie weer een goed verhaal, en wat hebben jullie weer veel meegemaakt! Leuk leuk leuk!
    En dat met die pistool, ongelovelijk! AAAAAH, ENG, WEIRD!

Maar top in huize Campagne... Klinkt veel positiever dan Ramoth!
    Goedzo, het moet wel leuk blijven wat je aant doen bent natuurlijk....

Hier staat mijn dingetje een beetje stil..
    We zijn nu in Byron Bay, werk nu in een hostel, lekker schoonmaken, heb gesurft deze week, en dat ging wonder boven wonder goed!
    Ja dat was cool..

Zit alleen in een dipje, heb heiwee naar huis, stom he?
    Mis jullie, mis momenteel alles!
    Hopen dat het snel overgaat.. want het is een rotgevoel..
    En weet niet wat ik eraan moet doen.. Majaa!

Meiden geniet nog even van jullie laatste maandje daar!

Tot snel, dikke kus
    Bianc
    LOBI JOE
    x

• 21 November 2008 - 01:55

Kirs:

Meiden! goed verhaal, Wat zijn jullie toch een lieve meiden met de foto collage als afscheid, de chocolade letters het bowlen! Wow! En wat heftig zeg dat het daar zo vies is en met meerdere kinderen in een bed! het is maar goed dat jullie daar zijn! om hun leven fijner te maken! Lijkt me echt een goed gevoel, om zuks werk te doen.
    Ik ben helaas nog steeds zoekende naar werk, en het wil niet echt lukken. Alle restaurants zijn al voorzien..
    Straks weer een gesprekje. Sta nu op de camping is goedkoper;)

hele dikke kus!
    Kirs

• 21 November 2008 - 15:43

Kirsiver:

Hee Floor,

Wat leuk al die verhalen en foto's van jullie avonturen in Parimaribo!! Ben je al een leukere neger tegen gekomen dan Rajesh? ;-P haha!!

Nog heel veel plezier daar en voor je het weet, staan we weer met het hele team te borrelen onder de douche op KVT Assen!!

XX

• 23 November 2008 - 17:50

Marion Schreuder:

Geniet nog even van het heerlijke warme weer. Het is buiten erg koud en hier binnen om te stikken van de drukte. Eén lichtpuntje
    AZ-AJAX 2-0
    Groetjes, Marion